I september i fjol infördes den nya panten på en krona för aluminiumburkar i Sverige (läs här).
Den höjda panten skulle befästa att svenskarna är bäst i världen på att panta burkar och för att ytterligare öka returnerandet av pantburkar och nå återvinningsmålet på 90 procent.
Men inkörningstiden för de nya burkarna har blivit lång – efter åtta månader är det endast hälften av burkarna ute i handeln, som har den nya panten på en krona, enligt vad Returpack uppger för TT.
De gamla burkarna – med 50-öres pant – ska först fasas ut och det tar tid hos burkproducenter, bryggerier och importörer. Bryggerierna och dryckesimportörerna har dessutom en frist på sig till den 31 augusti i år, innan de inte längre får lov att leverera produkter i de gamla burkarna.
"Det är en långsam övergång", säger Returpacks marknadschef Katarina Lundell till TT.
För konsumenterna är bestämmelserna för burkar med den gamla panten lite mer generösa: de får lov att panta 50-öres burkarna ända fram till och med den 31 augusti 2012. Men sedan är det definitivt stopp för den gamla panten och endast burkar med en kod, som anger panten till en krona, kommer att accepteras i pantautomaterna.
Någon större ökning av mängden returnerade pantburkar har ännu inte märkts sedan den nya panten infördes, men enligt Returpack finns det en klar tendens till att vi pantar mera.
"Vi ser en tydlig tendens till ökning. Exakt hur stor går inte att säga ännu, men det rör sig i varje fall om några tiondelars procent", säger Katarina Lundell till TT.
Påpekas bör att även om "några tiondelars procent" låter lite, så innebär det flera miljoner burkar, eftersom det sammanlagt pantas över en miljard burkar om året i Sverige...
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com