Vinnarna har nu korats i den tävling för mest innovativa limförpackning, som multinationella Henkel arrangerat. Den interaktiva tävlingen har pågått på Internet under sex veckor och 900 deltagande studenter, designers och förpackningsintresserade konsumenter producerade cirka 400 förpackningsförslag av vilka en jury av affärs- och utvecklingsexperter utsåg tre vinnande bidrag samt två hederspristagare.
"Att designa förpackningar för limprodukter är inte lätt, men resultatet av tävlingen överträffade våra förväntningar", säger Guy Boone, marknads- och produktutvecklingschef Henkel Consumer Adhesives.
Förstapriset på 3.000 euro tilldelades bidraget "Glue Drop", som är en droppformad gummiflaska med lim, försedd med en specialdesignad "fingertuta" med vilken man kan applicera limmet jämnt och utan kladd.
Bidraget "Epoxy Vial" fick andrapriset på 1.500 euro för en förpackningslösning till ett tvåkomponentslim, där lim och härdare hålls väl åtskilda, innan de ska blandas och limmet användas. Komponenterna blandas med varandra genom att väggen mellan de två utrymmena pressas sönder, varefter lim och härdare blandas genom att den flexibla förpackningen försiktigt "kramas". Ett tunt munstycke gör sedan att limmet kan appliceras med precision även i små mängder och i trånga utrymmen.
En mycket speciell design kännetecknade tredjepristagaren, som erhöll 500 euro. Bidraget heter "Daisy Magnetic" och har formen av en prästkrage. Förpackningen är försedd med en magnet för att fästas på en kylskåpsdörr eller annan metallisk yta och vart och ett av de sex löstagbara "kronbladen" i blomman är en liten portionsförpackning med lim!
"De kreativa idéerna, den tekniska skickligheten och kunskaperna om lim som produkt var imponerande och de tävlande visade att de var öppna för nya idéer och tankegångar om hur lim kan förpackas", kommenterar Johannes Voll, innovationsstrategichef Henkel Consumer Adhesives.
Hedersutmärkelsen "Most Valuable Participant" gick till två av deltagarna i den interaktiva tävlingen, vilka enligt juryn i hög grad bidrog till att höja kvaliteten på många av de övriga deltagarnas bidrag genom att vara behjälpliga med textöversättningar, 3D-visualiseringar, konstruktiva kommentarer, etc. För sina insatser belönades de två med varsin iPad och en speciell "Henkel Goodies Bag".
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com