PepsiCo har börjat erbjuda miljövänliga och bionedbrytbara bägare till "Foodservice"-kunder i USA. Projektet är ett resultat av en ökad efterfrågan från kundernas sida på produkter som är miljöanpassade och "ekovänliga".
Pepsi kan nu erbjuda fem olika typer av "biobägare" till kunderna: en plastbägare med upp till 20 % återvunnen PET samt fyra olika komposterbara bägare i pappers- och kartongmaterial, tillverkade av massa från uthålliga skogar.
De gröna "biobägarna" kommer att finnas på platser som restauranger, idrottsanläggningar, temaparker, skolor och universitet. PepsiCos egna undersökningar visar att speciellt studenter på college och universitet vill ha miljövänliga dryckesförpackningar. 94 procent av konsumenterna bryr sig om vilka konsekvenser på miljön som olika dryckesförpackningar har och 60 procent är villiga att betala mer för att få miljövänliga och återvinningsbara förpackningar.
"Våra nya bägare är inte bara ett framsteg vad gäller tillverkningsteknik utan också i vårt sätt att kommunicera. Vi vill att våra konsumenter ska kunna njuta av sina favoritdrycker samtidigt som de har ett gott miljösamvete", säger Margery Schelling, chef för PepsiCo Foodservice.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com