Igår kunde Packnyheter.se berätta om en butik i Austin, Texas, som satsar på att bli helt fri från alla förpackningar. I dag kan vi ge ett exempel på hur viktig förpackningen är för den nya tidens shopping. Smarta telefoner spelar en viktig roll.
Vi konsumenter är nästan alltid stressade av alla måsten, och ett måste är naturligtvis att se till att få hem livsmedel. I Sydkorea har Home Plus, som ägs av Tesco, nyligen lanserat en rad virtuella affärer på tunnelbanestationerna. Här använder kunderna sina smarta telefoner för att handla.
Det virutella butikerna består av stora, bakifrån upplysta tavlor med bilder på produkter i sina förpackningar, produkter som finns i vanliga Home Plus butiker. Bilderna kommer från riktiga butikshyllor så känslan att handla blir så lik den i butik som möjligt. Vid sidan av produktbilderna finns QR-koder som kan läsas av med telefonen. På så sätt kan konsumenten fylla sin virtuella varukorg i telefonen och sända den till Home Plus. De riktiga varorna levereras sedan direkt till konsumentens dörr och om allt fungerar kan de finnas på plats redan när han eller hon kommer hem.
Under en speciell kampanjperiod ökade Home Plus sin försäljning med 130 procent och över 10 000 kunder gjorde sin inköp på detta sätt.
Enligt Home Plus är Sydkorea det näst hårdast arbetande landet i världen och alla idéer som underlättar för befolkningen tas tacksamt emot av dem.
Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com