För tre år sedan upphörde Coca-Cola Sverige med försäljningen av klassiska Bjäre Julmust, men protesterna från konsumenterna blev många och inför årets jul- och nyårshelger relanserar dryckesjätten därför den välbekanta "folkhemsklassikern".
"Vi vet att våra konsumenter vill ha både Coca-Cola och Bjäre julmust till jul och vi har anpassat oss efter deras önskemål", säger Anne Lindfeldt, presschef på Coca-Cola.
Bjäre Julmust gör nu alltså en efterlängtad comeback på butikshyllorna lagom till vintermörkret och den stundande julen. Den klassiska julmusten kommer att säljas i 1,5 liters PET-flaskor hos utvalda butiker runt om i landet.
Bjäre Julmust har, som namnet antyder, sitt ursprung på Bjärehalvön i Skåne och är ett gediget varumärke med lång historia. Men nuförtiden tillverkas Bjäre Julmust inte i Skåne utan i Haninge utanför Stockholm. Musten baseras på familjen Roberts mustextrakt - ett välbevarat, hemligt recept från 1900-talets början – vilket gör att smaken fortfarande är densamma och gör musten till ett populärt dryckesattribut till såväl julskinkan som pepparkakorna.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com