Vid fotbolls-VM i Sydafrika 2010 bildade som bekant de ihärdiga och monotona tjuten från otaliga vuvuzelor en kompakt ljudkuliss, som ingen kunde undgå att påverkas av.
När fotbolls-EM senare i år hålls i Polen och Ukraina lär inte vuvuzelorna höras lika mycket, men om tyska förpackningsföretaget STI Group får som de vill, så kommer publiken – i varje fall den tyska delen – att låta höra sig via de ”rasslande” skallror för välbekanta minttabletterna tic-tac, som STI tagit fram..!
De färgglada kartongskallrorna är inte bara tänkta som promotionsförpackningar för tic-tac-tabletterna – de ska också synas och höras, inte bara på fotbollsarenor utan på alla platser och arenor där glad och förväntansfull publik samlas.
Varje skallra innehåller två tic-tac-paket, vilka hålls på plats inne i skallrans mitt och avger ett typiskt rasslande ljud, när skallran skakas. tic-tac-paketen kan avlägsnas och sättas tillbaka flera gånger, utan att skallrans funktion påverkas.
Skallrorna finns i två utförande: ett med typiska fotbollsmotiv och ett i Tysklands svart-röd-gula färger.
Upphovet till tic-tac-skallrorna kommer från en tävling i förpackningsdesign, som STI Group arrangerar. En av uppgifter i den senaste tävlingen riktade sig till unga designeras och gick ut på att skapa en speciell förpackning för fotbollsfans inför fotbolls-VM i Brasilien 2014.
Bland de inlämnade förslagen fanns flera innovativa lösningar med allt från hattar med integrerade stärkande drycker till skoförpackningar, som kan förvandlas till brasilianska flip-flops. Och det vinnande förslaget var en promotionsförpackning för jordnötter, som också fungerade som det brasilianska rytminstrumentet maraca.
Maracaskonceptet har sedan utvecklats till den tic-tac-skallra, som STI och tic-tac-producenten Ferrero nu hoppas ska bli en allmän ”rasselframkallare” vid årets fotbolls-EM.
”Förhoppningen är att tic-tac-skallran ska bli den stora ljudsensationen vid fotbolls-VM i Brasilien om två år och att årets fotbolls-EM i år blir en slags generalrepetition, där framförallt den tyska publiken förväntas stå för ett passionerat rasslande under matcherna!”, säger STI:s VD Frank Ohle.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com