...
Asiens växande medelklass bakom globala BOPP-marknadens tillväxt
BOPP-förpackningarna ökar i länder som Kina, Indien och Indonesien i takt med en allt köpstarkare medelklass.

Det är den växande medelklassen i Asien som driver marknaden för den globala förbrukningen av BOPP-film. Det framgår av en rapport från marknads- och konsultföretaget AMI Consulting.
Världens efterfrågan på biaxialt orienterad polypropenfilm (BOPP) steg i fjol med 5,5 procent och nådde rekordhöga 6 miljoner ton. Bakom ökningen står främst utvecklingen i länder som Kina, Indien och Indonesien, där den växande medelklassen konsumerar alltmer livsmedel och andra produkter vars förpackningar helt eller delvis består av BOPP-film.


Mer än 60 procent av den globala produktionen av BOPP-film används till livsmedelsförpackningar och i de stora asiatiska ekonomierna växer efterfrågan på väl förpackade livsmedelsprodukter i takt med en ökande köpstyrka hos befolkningen och ett växande antal stormarknader där den unga och köpstarka medelklassen kan köpa såväl inhemska som importerade förpackade livsmedel och andra produkter.

Den asiatiska nation, som har störst betydelse för BOPP-marknadens tillväxt, är tveklöst Kina, enligt AMI:s analytiker. Kina står för hela 40 procent av den globala produktionen av BOPP-film och svarade själv för två av de 5,5 procentenheter som världsproduktionen ökade med i fjol. Signifikativt är också att hela 95 procent av alla nyinstallationer inom BOPP-tillverkning, som skedde i världen i fjol, gjordes i Kina!

Merparten av den kinesiska produktionen inom BOPP används i dagsläget inom landet och exporten uppskattas av AMI till endast sex procent och då med huvudinriktning på Kinas närmaste grannländer. Men eftersom den kinesiska tillverkningen är så stor i volym räknat så kan även en blygsam ökning av exportandelen ha potential att störa andra länders och kontinenters BOPP-marknader, konstaterar AMI i sin rapport ”BOPP films - the global market”.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-06-01

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kemteknisk Läkemedel Livsmedel Marknad Plast Plast Plast Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK