Iggesund Paperboard har beslutat att man ska ställa ut sitt uppmärksammade designprojekt “The Black Box Project” på förpackningsmässan Scanpack i Göteborg i oktober.
The Black Box Project, vars senaste designlösning resulterade i en röd (!) box (läs här) har pågått i ett och ett halvt år och utställningen har visats i Paris, London, Amsterdam, New York, Hamburg, Stockholm och Milano.
Iggesunds beslut innebär dessutom att den svenska kartongkoncernen efter mer än ett decenniums bortavaro gör comeback som utställare på Scanpack!
Att The Black Box Project kommer att visas på Scanpack uppskattas av mässledningen, som anser att Iggesunds deltagande stärker dem i deras arbete för att kraftfullt bredda mässans publik.
”Som en av landets största industrimässor är Scanpack en tungt etablerad plattform för den teknik och den materialutveckling, som driver jätteområdet förpackning och distribution. Nu vill vi ännu tydligare markera att det kreativa uttrycket, förpackningens förmåga att få konsumentens uppmärksamhet, också är en starkt affärsdrivande faktor, som förtjänar att ges stort utrymme på mässan”, säger Anna Lena Friberg, som är projektledare för Scanpack.
The Black Box Project är långt ifrån ett traditionellt reklamprojekt. Iggesund har utmanat ett antal internationellt verksamma designers att fylla en svart låda med något som sätter Iggesunds flaggskeppsprodukt, den homogena helblekta kartongtypen Invercote, på prov. En förutsättning för att locka deltagare till projektet har varit stor kreativ frihet. Bland de boxar och kringmaterial, som kommer att ställas u,t finns allt från extremt avancerat tryck, videospelare integrerad i kartong och naturligtvis också bidrag, som ställer den ursprungliga uppdragsbeskrivningen helt på ända.
Iggesund har inte ställt ut på Scanpack på mer än ett decennium. Återkomsten är starkt förknippad med Scanpacks nya ambitioner. Carlo Einarsson, ansvarig för Iggesunds marknadskommunikation, ser både deltagandet på Scanpack och The Black Box-projektet som ett sätt att demonstrera vad som är möjligt att åstadkomma med kartongmaterialet Invercote.
”Vi ser inte detta som reklam. Det är istället en hyllning till de begåvade kreatörer, som under snart fem decennier har skapat fantastiska förpackningar med utgångspunkt från Invercote”, säger han.
Scanpack pågår 23-26 oktober på Svenska Mässan i Göteborg.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com