...
Fem globala förpackningsanvändare förenas i gemensam bioplastsatsning

De fem globala jättarna Coca-Cola, Ford, Heinz, Nike och Procter & Gamble har bildat en gemensam strategisk arbetsgrupp som man kallar Plant PET Technology Collaborative (PTC).
Syftet med gruppen är att skynda på utvecklingen och användandet av biobaserade PET-material i företagens förpackningar och produkter.
Upprinnelsen till PTC är den uppmärksamhet och framgång som Coca-Cola haft med sin plastflaska PlantBottle, där en stor del av plasten är tillverkad av växtråvara.


Coca-Colas PlantBottle, som vi flera gånger skrivit om, har väckt stor uppmärksamhet världen över efterhand som den introducerats på dryckesjättens olika marknader. Många andra storföretag har också visat intresse för att börja använda biobaserad plastråvara till förpackningar och produkter och livsmedelsjätten Heinz, som också ingår i PTC, har på licens från Coca-Cola börjat tillverka ketchupflaskor i PlantBottle-material för marknaderna i USA och Canada (läs här)

PTC, som nu alltså bildats genom samarbete mellan fem globala företagsgiganter, syftar till att vidareutveckla den teknik, som ligger till grund för Coca-Colas PlantBottle och få fram PET-material till förpackningar och produkter, som till 100 procent är tillverkade av växtråvara.

”Genom att utnyttja de ingående företagens forsknings- och utvecklingskapaciteter ska PTC gå i bräschen för en positiv förändring över flera branscher. Genom att ingå i PTC förbinder sig dess medlemmar att forska kring och utveckla kommersiella lösningar för helt växtbaserade PET-plaster”, skriver de fem företagen i en gemensam presskommuniké.

Genom samarbetet inom PTC hoppas de fem storföretagen att man ska kunna utveckla gemensamma metoder för tillverkning och användning av växt-PET och upprätta standarder inom området med hjälp av bland annat livscykelanalyser och en universell terminologi.

“Att hitta alternativ till fossila produkter som olja är nödvändigt av såväl miljö- som affärsmässiga skäl. Det är uppmuntrande att se dessa ledande företag använda sitt marknadsinflytande för att minska beroendet av petroleumsbaserade plaster och vi hoppas att andra företag kommer att följa deras exempel”, säger Erin Simon, förpackningsexpert inom Världsnaturfonden (WWF) i en kommentar till nyheten om PTC.
--------------------------------------------------
För att läsa våra artiklar och nyhetsnotiser om Coca-Colas PlantBottle gör så här: I rutan för "fritextsökning" till höger - ta bort texten Fritextsökning... (obs även de tre punkterna!) och skriv i stället in ordet PlantBottle i rutan och klicka sedan på ”SÖK”.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-06-08

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK