Nu storsatsar Karlstadsbaserade kafferosteriet Löfbergs Lila på att utveckla sitt varumärke. Det familjeägda kafferosteriet byter namn och logotyp och förnyar samtidigt designen på alla sina kaffeförpackningar.
Ordet ”Lila” försvinner nu från företagsnamnet, och i fortsättningen ska man endast heta ”Löfbergs”. Den varumärkesskyddade lila färgen kommer dock fortfarande att finnas kvar.
Löfbergs storsatsning görs för att förtydliga företagets kärnvärden och för att vinna marknadsandelar på en allt tuffare marknad.
”Vi är ett flexibelt, familjeägt företag med ett tydligt och genuint ursprung. Det ger oss en rad fördelar. Samtidigt vill vi komma ännu närmare våra kunder och konsumenter och utvecklas tillsammans med dem”, säger Lars Appelqvist, VD på Löfbergs Lila.
Under hösten sjösätter Löfbergs en stor kampanj, som kommer att synas i tv, tidningsannonser och på sociala medier.
”Här kommer vi att fokusera på kaffe som ett socialt kitt och att det är en god anledning att ses. Vi vill helt enkelt att vår kommunikation ska göra samma sak som vårt kaffe: uppmuntra människor att träffas”, säger Lars Appelqvist.
Ordet lila försvinner alltså i varumärket. Färgen, som företaget varumärkesskyddade för sex år sedan, kommer dock fortfarande vara en central del av företaget.
”Vi kommer alltid att vara lila även om vi slutar använda ordet i vårt varumärke”, säger Lars Appelqvist .
Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 280 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och man har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Löfbergs grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-märket Kobbs.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com