Alkoholfria drycker blir allt populärare i Sverige. Det är framförallt försäljningen av alkoholfritt vin som ökar men även öl och alkoholfria drycker av ”drink”-karaktär.
Carlsberg Sverige ska nu satsa fem miljoner kronor vid bryggeriet i Falkenberg på ny utrustning, som ska effektivisera tillverkningen av alkoholfria drycker. Det skriver Svenska Dagbladet.
”Det finns en rådande hälsotrend i samhället som både påverkar våra matvanor, vårt dryckesbeteende och hur vi tränar.”, säger Carlsberg Sveriges VD Mark Jensen till tidningen.
Sedan tidigare har Carlsberg ett alkoholfritt öl och i somras lanserade Carlsberg Sverige den alkoholfria maltdrycken BEO på bred front. BEO, som finns i två smaker och som riktar sig till en vuxen målgrupp, testlanserades i fjol på Systembolaget med gott resultat och i år lanserades drycken även på restauranger och kaféer.
Carlsberg Sverige menar att BEO fyller ett behov för den vuxna målgruppen, där det saknas bra alkoholfria alternativ inom segmentet och nu går man alltså vidare i sin alkoholfria satsning och bygger ut produktionskapaciteten vid bryggeriet i Falkenberg. I början av nästa år ska den nya utrustningen finnas på plats.
Mark Jensen ser en fortsatt växande marknad för alkoholfria drycker i Sverige och tror att Carlsberg Sverige har goda tillväxtmöjligheter inom området.
”Det finns många tillfällen där ett alkoholfritt alternativ passar bra”, säger han.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com