Svenska företaget MicVac AB och dess uppmärksammade tillagnings- och förpackningsmetod för kylda färdigrätter får allt större global spridning. För en tid sedan skrev vi om hur allt fler brittiska livsmedelskedjor använder det ”visslande” MicVac-konceptet och att förpackningen nu också finns i Australien (läs här) och nu når oss beskedet att även den japanska livsmedelsindustrin fallit för den svenska metoden.
Det är Fujicco Co. Ltd – en av Japans ledande livsmedelsproducenter – som nu använder MicVac-metoden för att tillaga och förpacka en serie färdigrätter under det japanska namnet Oissina! (”Smakligt!” på svenska).
Den japanska lanseringen är resultatet av ett nära samarbete mellan MicVac och den japanska multikoncernen DNP (Dai Nippon Printing Co., Ltd), vilket startade redan för två år sedan.
”Fujicco utvärderade flera olika produktionstekniker, men fann att när det gällde att tillvarata smaker, näringsinnehåll och produktkvalitet så var MicVac det rätta valet för dem”, säger Hirokazu Kushioka, som ansvarar för DNP:s MicVac-team.
De japanska MicVac-produkterna tillverkas i Fujiccos fabrik utanför Tokyo, där man nyligen installerat en MicVac tillagnings- och förpackningslinje och Oissina!-produkterna, som för närvarande består av fem olika kylda färdigrätter, distribueras och säljs sedan via Familjy Mart-kedjans närbutiker samt på olika stormarknader.
”Vårt samarbete med DNP har varit mycket tillfredsställande från första början och vi är stolta över att Fujicco nu valt MicVac-metoden för lanseringen av sina Oissina!-produkter”, säger MicVacs affärsutvecklingschef Johan Zetterberg.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com