...
Ny studie från Smithers Pira:
Snabb global tillväxt av RRP-förpackningar
Hyllfärdiga displayförpackningar i wellpapp är den absolut vanligaste typen av RRP-förpackningar… (Bild Global Packaging Gallery)
...men även hyllfärdiga multiförpackningar i plast är vanliga (Bild Linpac)
Stora plastcontainerar, där konsumenterna själva plockar till sig produkterna, räknas också till RRP. (Bild Polymer Logistics)

Den globala marknaden för så kallade “retail ready packaging” (RRP), dvs. display- och multiförpackningar, som kan exponeras direkt eller med minimal uppackning i detaljhandelns butikshyllor, väntas uppgå till 32,1 miljoner ton och vara värd 63,4 miljarder US-dollar år 2017. Det framgår av en studie, som utförts av undersökningsinstitutet Smithers Pira.
RRP-konceptet är ett snabbväxande segment inom förpackningsområdet och har på bara några år spridit sig över hela världen. Det populäraste RRP-materialet är wellpapp, som svarade för inte mindre än 75 procent av marknaden år 2011.


Enligt Smithers Pira började RRP-förpackningar bli allmänna i Storbritannien och övriga Europa så sent som år 2005. Sedan dess har förpackningsformen spridit sig över hela världen och i fjol uppgick den globala marknaden till 27 miljoner ton och ett värde av mer än 54 miljarder dollar.

Smithers Piras studie ”The Future of Retail Ready Packaging to 2017” är en analys av det globala behovet av RRP och visar på vilka viktiga influenser och trender som driver efterfrågan på dessa produkter.
I rapporten redovisas dagsaktuella uppgifter om material, slutanvändning och geografiskt läge för 18 olika länder och 22 slutanvändarområden samt prognoser för den framtida utvecklingen fram till år 2017.
Rapporten ger råvaruleverantörer, konverterare, användare och andra aktörer längs leveranskedjan en viktigt up-to-date-överblick tillsammans med den långsiktiga prognosen och den innehåller över 250 tabeller och figurer, som förenklar överblicken.

Enligt rapporten är den stora drivkraften för efterfrågan på RRP den accelererande utvecklingen av stormarknader, främst i ekonomiskt underutvecklade regioner. Den pågående omstruktureringen och formaliseringen av detaljhandelns leveranskedjor i länder som Kina, Indien, Brasilien samt delar av Afrika och övriga Sydamerika kommer att stimulera efterfrågan på RRP.

År 2011 svarade detaljhandeln i Europa för 38 procent av den globala RRP-marknaden. USA stod för en tredjedel och Asien för 22 procent medan de övriga återstående cirka sju procenten fördelades sig på resterande regioner och världsdelar. Under de kommande fem åren, fram till 2017, förväntas Asien uppvisa den högsta tillväxttakten med en ökning på cirka 6,2 procent per år. Asien kommer också att vara den region som kommer att svara för den största ökningen av RRP-förpackningsmaterial, med en förbrukning år 2017 som förväntas bli 2,2 miljoner ton högre än i år. Materialökningen i USA förväntas uppgå till 1,2 miljoner ton år 2017 jämfört med i år och trots att RRP-marknaden i större delen av Västeuropa förväntas minska fram till år 2017 så säger Smithers Pira i sin prognos att materialförbrukningen i Europa som helhet kommer att öka med 1,1 miljoner ton fram till år 2017.

Tre av fyra RRP-förpackningar är alltså tillverkade i wellpapp och av dessa består hälften av sådana displayförpackningar, som snabbt kan placeras på butikshyllan och enkelt öppnas tack vare stansningar och rivanvisningar. De återstående 25 procenten av RRP-förpackningar består till merparten av olika typer av hyllfärdiga multiförpackningar i plast, kartong, etc., men även större hyll- eller snarare golvfärdiga förpackningslösningar som stora, öppna plast- eller träcontainrar, där konsumenterna själva plockar till sig varor och produkter, räknas in bland RRP-förpackningar.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-10-17

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Marknad Well

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK