I våras startade Tetra Pak och Världsnaturfonden WWF en återvinningskampanj, som syftade till att få svenskarna att bli bättre på att återvinna sina mjölkförpackningar. Och kampanjen ser verkligen ut att ha lyckats. Bara under oktober månad i år lämnade allmänheten över 100 ton mer vätskekartongförpackningar till återvinning jämfört med samma månad i fjol och under perioden januari – oktober i år har den jämförbara ökningen varit 872 ton.
”Jag är överväldigad över engagemanget för återvinning. Det handlar om att hushålla med jordens resurser. Vi vill att fler förstår att de gör rätt och minskar sin egen miljöpåverkan, när de lämnar sina kartongförpackningar vid återvinningsstationen istället för att slänga dem i soporna. Genom att återvinna bidrar de med värdefull råvara till nya produkter”, säger Erik Lindroth, miljödirektör på Tetra Pak Sverige.
Under de första tio månaderna i fjol lämnades 8.424 ton vätskekartongförpackningar till återvinning vid svenska återvinningsanläggningar. I år – sedan Tetra Paks och WWF:s kampanj drog igång tidigt i våras – har 9.296 ton lämnats till återvinning under samma period, dvs. en ökning med drygt 10 procent. Konkret innebär det att en rejält ökande andel av mjölk-, fil- och juiceförpackningar i vätskekartong nu blir returfiber i nya pappersprodukter och kan återfödas som exempelvis pizzaförpackningar eller flingpaket.
Tetra Pak och WWF startade sin gemensamma återvinningskampanj våren 2012 (läs här) med målet att öka återvinningen med fem procentenheter under 2012 och på längre sikt med målet att minst hälften av alla kartongförpackningar ska materialåtervinnas.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com