...
Tillverkare av dryckesförpackningar gör miljardinvesteringar i Sydafrika

Afrikanska förpackningsjätten Nampak har aviserat att man ska investera 1,6 miljarder rand (cirka 1,15 miljarder kronor) inom två av sina kärnverksamhetsområden: tillverkning av glasflaskor och av dryckesburkar.
Det ena projektet avser en ny smältugn vid företagets glasbruk vid Roodekop, Germiston, strax utanför Johannesburg och det andra projektet avser konvertering från bleckplåt till aluminium samt investering i en helt ny tillverkningslinje vid Nampaks burktillverkningsenhet i Springs, Gauteng, öster om Johannesburg.


Nampak skriver i ett pressmeddelande att vid glasbruket i Roodekop, där man tillverkar glasflaskor, finns redan två smältugnar, men att en tredje ugn behövs för att förbättra den totala tillverkningskapaciteten och göra det möjligt att tillverka och leverera ett bredare utbud av flaskor. Den extra produktion, som kommer att uppnås tack vare den tredje ugnen, sägs redan vara täckt genom beställningar från nyckelkunder. Investeringen i Roodekop är på cirka en miljard rand (ca 715 miljoner kronor).

Investeringen i burkfabriken i Springs är på nästan 600 miljoner rand (ca 430 miljoner kronor) och avser dels en helt ny höghastighetslinje för tillverkning av dryckesburkar i aluminium, dels konvertering av fabrikens tidigare burklinjer från bleckplåt till aluminium.
Den nya alulinjen beräknas sättas i drift under maj månad i år och även här är produktionsökningen tryggad tack vare långfristiga leveransavtal med stora och befintliga kunder.

”Dessa båda projekt stärker vår position inom dryckesburkar och glasförpackningar och visar på vårt engagemang för den växande sydafrikanska ekonomin”, säger Nampaks ordförande Tito Mboweni.

Nampak har också en omfattande verksamhet i Sydafrika inom vätskekartong och har bland annat på licens tillverkat norska Elopaks vätskekartongsförpackningar för mjölk och andra mejeriprodukter. Tillsammans med Elopak upprättade man också joint venture-företaget Elopak South Africa. Det samägda bolaget, där parterna ägde hälften var, upphörde dock i fjol höstas, då Elopak sålde sin ägarandel till Nampak för 115 miljoner rand (läs här).


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-02-18

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Förpackningsmaterial Glas Glas Livsmedel Livsmedel Marknad Metall Metall

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK