Iggesund Paperboards affärsmagasin Inspire, som ägnas åt att förmedla inspiration kring kartong, kartongförpackningar och design, kommer nu också att ges ut i en japansk upplaga. Sedan tidigare trycks magasinet på svenska, engelska, tyska, franska, kinesiska (mandarin) och nu alltså även på japanska. Upplagan är 20.000 exemplar, vilka distribueras över hela världen.
”Den intrikata japanska förpackningstraditionen tillsammans med det stora designintresset gör det mycket intressant för oss att öka vår närvaro i Japan”, säger Carlo Einarsson, direktör för Iggesunds marknadskommunikation.
Iggesund har redan distribution i Japan sedan många år genom den välkända pappersgrossisten Takeo och man har också ett antal kunder, vilka använder sig av de designmöjligheter som Iggesunds flaggskepp, kartongen Invercote, erbjuder.
”Dessutom har en rad av Asiens starkaste varumärken sin hemvist i Japan. Så enligt våra analyser är en stark närvaro i Japan ett brohuvud till också andra delar av Asien”, betonar Carlo Einarsson.
Det senaste numret av Inspire har temat ”Don’t be a square” och handlar om allt från 3D-design till aktuella designexempel.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com