...
Succéarrangemang i repris:
Iggesund bjuder in internationella designers
Fjolårets designgrupp fick bland annat besöka Holmens plantskola i Friggesund, där en försvarlig del av de mer än 30 miljoner plantor, som Holmenkoncernen använder, drivs upp. Foto: Per Trané.

I fjol bjöd kartongproducenten Iggesund Paperboard in internationella designers till en späckad och informativ vecka i Iggesund, där de fick lära sig det mesta om ansvarsfullt skogsbruk och om kartongtillverkning och kartongens egenskaper och möjligheter.
Fjolårets designervecka blev en stor succé (läs här) och nu upprepar Iggesund arrangemanget även i år. Designers från hela världen bjuds in till en temavecka i Sverige och av dem som ansöker kommer 20 stycken att
väljas ut för att deltaga i The Iggesund Design Exprerience 2013.


”Vi har haft många designers på besök hos oss genom åren. Men ifjol erbjöd vi omkring 20.000 designers i hela världen att ansöka om att få komma och gensvaret var enormt, så nu gör vi om det”, berättar Staffan Sjöberg, informationschef på Iggesund Paperboard.

Deltagarna i temaveckan kommer att besöka skogar och lära sig mer om grundförutsättningarna för skogsbruket och vilka miljöhänsyn, som tas i det moderna skogsbruket. De får se hur kartongkvaliteten Invercote tillverkas och lära sig vad som skiljer mellan papper och kartong. Dessutom får de handfasta tips om hur kartong kan användas för att ge deras slutprodukter ett större kreativt innehåll samtidigt som de förstår pappersmaterialens unika hållbarhetsegenskaper.

Deltagarna kan också se fram emot diskussioner om hållbarhet, materialval och kan fråga ut exporter på skogsbruk, vattenrening och hygien och säkerhetsaspekter på matförpackningar. Förhoppningsvis återvänder de också hem med nya insikter om hur de ska få just sina skapelser att skilja sig från mängden, inte bara designmässigt utan också ur hållbarhetssynpunkt.
”Vi räknar återigen med betydligt fler sökande än de vi kan ta emot. Vi försöker skapa en blandad grupp och väljer utifrån faktorer som designspecialitet, ålder och var man hör hemma geografiskt”, fortsätter Staffan Sjöberg.

Iggesund Paperboard står som värd under fem dagar, vilka fylls med naturupplevelser, produktkunskap, hållbarhetsdiskussioner och några portioner svensk kultur. Iggesund står också för alla kostnader för evenemanget, men deltagarna får bekosta resan till Sverige med egna medel.
”Deltagarna investerar sin egen tid och vi ger dem några oförglömliga dagar i hjärtat av Sverige. Dessutom får de stifta bekantskap med kolleger från olika delar av världen, med olika designinriktningar”, betonar Staffan Sjöberg.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-03-08

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kartong Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK