...
Svenskarnas årliga pantreturer skulle fylla Globen från golv till tak två gånger om...
1,5 miljarder burkar och PET-flaskor pantade vi i fjol. I volym är det två Globen – fyllda från golv till tak...

Vi svenskar fortsätter att tillhöra världseliten, när det gäller att panta använda dryckesburkar och –flaskor. Det visar Returpacks/Pantameras statistik för år 2012.
Enligt statistiken pantade vi i fjol nästan 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor, vilket i volym innebär att man hade kunnat fylla Globen i Stockholm två gånger om från golv till tak…


Enligt statistiken pantade vi i snitt 154 burkar och ET-flaskor per person i Sverige. Det är i princip samma snitt som året innan, men totalt en faktisk ökning med 12 miljoner burkar och flaskor jämfört med 2011.

Liksom förr om året är det stora skillnader mellan olika landsdelar och mellan storstäder och landsbygd, när det gäller benägenheten att returnera pantbelagda förpackningar.
Bäst på att panta är man – återigen – i Värmlands län, där genomsnittspantningen per invånare ligger på 228 förpackningar och bästa kommun – mycket tack vare den intensiva gränshandeln – är som vanligt Strömstad, där genomsnittspantningen per invånare år 2012 uppgick till hela 2.162 förpackningar. Pantgenomsnittet i Strömstad var mer än tusen förpackningar mer per invånare än nästbästa kommun, som var Eda kommun i västra Värmland.

När det gäller de återvinningsmål som satts upp för olika förpackningsslag, så klara vi svenskar nu ”burkmålet” med klar marginal. Målet är en 90-procentig återvinning och vi ligger nu på 92 procent. Målet för återvinning av PET-flaskor är också 90 procent, och det målet har vi nått med råge när det gäller stora PET-flaskor, där vi nu returnerar 94 procent.

Sämre än det med små PET-flaskor, där återvinningen har avstannat de senaste åren och ligger kvar runt 76 procent. Slår man samman återvinningen av små och stora PET-flaskor hamnar vi på 84 procent, vilket alltså är sex procentenheter under återvinningsmålet.
”Den lilla PET-flaskan konsumeras ofta utanför hemmet och blir därför inte lika självklar att panta. Det ska vi ändra på”, säger Pantameras kommunikationschef Katarina Lindell.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-05-07

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad Plast Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK