I amerikanska filmer och dokumentärer kan man ofta se en väldigt speciell glasburk med stort skruvlock, som gärna används som förvaringskärl för hemmatillverkade produkter som inlagda grönsaker, sylt, etc – men kanske i ännu högre grad som dryckeskärl för alkoholhaltiga drycker och då i första hand för ”moonshine”, dvs hembränt..!
Nu fyller den välbekanta burken, som allmänt går under beteckningen ”Perfect Mason”, 100 år och för att fira detta har globala glas- och metallförpackningstillverkaren Ardagh Group låtit tillverka en speciell jubileumsburk i specialutvecklat ljusblått glas.
Jubileumsburken, som rymmer 16 oz, dvs. en ”pint” (cirka 0,47 liter), är utvecklad av Ardagh i samarbete med Ferro Glass System, som är specialiserade på glasinfärgningstekniker. För att få den rätta känslan i glaset fick man tillverka en ”retro”-version av hur burkarna såg ut för hundra år sedan, när glas inte hade samma klarhet, som moderna glasprodukter.
Ardaghs ”Perfect Mason”-burk är framtagen för Jarden Home Brands, som är licensägare till varumärket ”Ball Home Canning” och tillverkad i en begränsad upplaga. På burken syns på ena sidan en tidstypisk relieflogotyp för varumärket ”Ball” (som trots den typografiska likheten inte har någon anknytning till dagens globala metallkoncern Ball Corporation…) samt orden ”Perfect Mason”, också i relief och på andra sidan står texten ”100 years of American Heritage”,
”Med vår 100-års jubilerande specialutgåva fångar vi den ikoniska karaktären hos ´Perfect Mason´-burken och den växande skaran av hemkonserverare och andra användare får här en produkt, som de antingen kan ta i bruk direkt eller behålla som ett samlarobjekt”, säger Chris Carlisle, som är marknadsföringschef för Ball Home Canning Products.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com