I dag är design viktigare än någonsin – det gäller inte minst förpackningsdesign, där kampen om kunderna är stenhård, samtidigt som konsumenterna kräver mer och mer av de varumärken de köper. Och till detta kommer de olika trender, som uppstår i samhället, och som påverkar såväl konsumenter som designers.
Det här är frågor som Helsingborgsbaserade förpackningsdesignbyrån Idego har funderat över – och lagom till sommaren och semesterns hängmatta har man därför sammanställt en inspirerande rapport kring vad som händer i omvärlden just nu och hur det påverkar designspråket, inte minst för förpackningar.
”Design är viktigt och betydelsen av förpackningar, som sticker ut från mängden, är viktigare än någonsin. Det kan vara skillnaden mellan att bli upptäckt och sedan älskad, eller att inte ens komma ifråga. Att våga vara stolt och stå för något blir allt mer viktigt i en värld, där alternativ alltid finns. Men också en möjlighet att undvika att endast bli vald på priset.” Det skriver Idego i programförklaringen till sin aktuella designutblick, där man har tolkat de trender, som man på byrån just nu ser som viktiga och där man också tydligt ser kopplingar till vad konsumenterna anser är viktigt.
”Vi hopps att det inspirerar dig att värdera de varumärken och förpackningar du jobbar med”, skriver Idego, vars designrapport finns att läsa på byråns hemsida (klicka här).
Du kan också läsa/ladda hem rapporten som pdf, genom att följa länken nedan:
Ladda ner PDF: idego_utblick_juni13.pdf
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com