I Nordamerika har Crown Beverage Packaging North America, som ingår i globala metall- och dryckesburkstillverkaren Crown Holdings, Inc., lanserat en teknik för laseretsning av burkringar, vilket ger ett extra utrymme för PR-budskap och designeffekter på en dryckesburk.
Tekniken, som kallas LET (Laser-Etched Tabs), erbjuds nu för första gången Crowns kunder i USA och Kanada.
Med tanke på deras placering och funktion är burkringar naturligtvis avgörande för konsumentens drickupplevelse och därmed också en del av burken som är idealisk för designelement eller budskap, som kan förstärka varumärkets identitet.
Genom Crowns egenutvecklade laseretsningsteknik kan man nu avlägsna färgbeläggningen på en burkring, antingen så att ett önskat mönster i form av en logotyp eller liknande framträder i den underliggande råa aluminiumytan. Det går också att belägga öppningsringen med två färger och med lasertekniken avlägsna den över beläggningen, så att den underliggande färgen lyser igenom och visar det önskade budskapet.
”Genom att utöka vårt utbud av tjänster med LET-tekniken ökar vi våra kunders möjligheter att kommunicera med konsumenterna och ger dem ett nytt redskap för varumärkesdifferentiering”, säger Neill Mitchell, chef för marknadsföring och strategisk utveckling inom Crown Beverage Packaging North America.
LET-tekniken kan användas på alla storlekar och typer av burkändar försedda med öppningsringar och kan också kombineras med Crowns andra tekniker för effekthöjande tryck eller ytbehandling av burkändar.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com