Välkända kaffetillverkaren Löfbergs i Karlstad har tilldelats priset Packaging Design Award, som delades ut på den nyligen avhållna mässan Pack & Emballage på Kistamässan i Stockholm.
Löfbergs får priset ”för en visuellt attraktiv och genomarbetad förpackningsprofil som lyft försäljningen”.
”Det ligger mycket arbete bakom den nya designen, så det är naturligtvis en energikick för alla oss på Löfbergs att vi uppmärksammas på detta sätt, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs, som tog emot priset (bilden).
Löfbergs nya design är ett led i ett stort varumärkesarbete, som påbörjade förra året. Det har handlat om layout, foton och andra grafiska detaljer, men också om att göra det enkelt för konsumenten att hitta rätt smakprofil i butikshyllan. Dessutom har användarvänligheten förbättrats.
”Vi har jobbat med både uteseende och funktionen. Vi ville förmedla våra kärnvärden på ett bättre sätt och samtidigt förstärka känslan att Löfbergs är en god anledning att ses”, säger Leif Sjöblom.
Juryns motivering lyder så här i sin helhet:
”Löfbergs presenterar ny design i tre olika produktsegment. Genom designen i respektive segment löper en röd tråd som knyter an till Löfbergs kärnvärden – Äkthet, Närhet, Njutning och Tradition. Alla på sitt speciella och genomtänkta sätt. För att påminna om produkternas geografiska ursprung har en 50 år gammal romb åter tagits till heder och används som kvalitetsstämpel.
Förpackningarna signalerar med färger och texter tydligt olika smakprofiler och kombineras med en styrkegradering från 1-5 som underlättar för konsumenten att hitta sin favoritprodukt i butikshyllan. Dessutom har alla hårdvacuumförpackningar fått flikar, som gör dem mer lättöppnade. Resultatet har inte låtit vänta på sig – vilket visar att en visuellt attraktiv förpackning kan vara mycket säljande.”
Packaging Design Award delas ut av tidningen Packmarknaden i samarbete med The Packaging Arena och easyFairs Pack & Emballage.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com