...
Braille på rapsoljeflaskor en nyhet från Nordvalls

Etikettföretaget Nordvalls i Sjöbo har hjälpt rapsoljeleverantören Gunnarshögs Gård på Österlen att förse deras flaskor med kallpressad rapsolja med braille-försedda etiketter (bilden).
Braille- eller punktskriftseffekten uppnås genom att man förser etiketterna med upphöjda lackpunkter, vilka kan läsas med fingertopparna av synskadade.


Braille är i dag ett krav på läkemedelsförpackningar, men något motsvarande krav finns inte när det gäller livsmedelsförpackningar. Dock blir det vanligare att livsmedelstillverkare, speciellt mindre och specialiserade sådana, förser sina förpackningar med denna hjälp för synskadade.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-11-05

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Etikett/Märkning Etikett/Märkning Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK