Iggesund Paperboard har traditionsenligt tagit fram ett ”komplicerat” julkort, som visar vad man kan åstadkomma med företagets välkända kartongkvaliteter.
Till årets julkort har man valt kartongen Incada, dels för att fira att man lanserat en ny generation av Incada under året, dels för att Iggesund numera driver produktionen av Incada uteslutande med biobränsle.
2013 års julkort består av en samling på sju motiv, som representerar jul i olika klimatzoner – allt från snörika nordeuropeiska vinterlandskap till soldränkta vyer söder om ekvatorn.
Holländska designbyrån Van Heertum Design (VHD) fick uppdraget att utforma julkortet. Utgångspunkten var den nya Incada med högre vithet och styvhet.
”Incadas naturliga vithet var perfekt för ett snölandskap och vintern är en bra symbol för de stora helgerna. Men för ett globalt verksamt företag som Iggesund behövde vi också söka oss till andra sidan av ekvatorn, där det är varmt och gott vid denna tid på året”, berättar Rob van Heertum vid VHD.
De sju olika korten, som ingår i projektet, har passerat flera gånger genom femfärgs offsetpressar och har folierats och foliepräglats: Dessutom har ordet ”NEW”, som symboliserar både den nya Incada-generationen och det nya året, stansats igenom alla de sju korten.
I projektet har Drukkerij Tielen svarat för offsettryck och finishing, Drukkerij Hensen foliedrukkers och kurz Benelux för foliering och folieprägling. Stansningen gjordes av TSO Packaging Printers och verktygen av KDS Stansvormen.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com