Det händer mycket just nu i norska plastelektronikföretaget Thin Films Electronics ASA (Thinfilm). I går kunde vi berätta att företaget, som utvecklar och tillverkar smarta elektroniska plastetiketter, utökat sitt samarbete med amerikanska förpackningskoncernen Bemis (läs här) och nu meddelas att Thinfilm även ingått ett strategisk samarbete med USA-baserade koncernen Brady Corporation.
Samarbete med Brady innebär att Thinfilms teknologi med tryckt elektronik ska integreras i vissa av Bradys produkter, som bland annat innefattar lösningar, som identifierar och skyddar lokaler, produkter och människor.
”Brady med sitt fokus på kompletta kundlösningar, är en perfekt partner att arbeta med för att leverera tryckt elektronik till flera marknader och i stora kostnadseffektiva volymer”, säger Thinfilms VD Davor Sutija.
I ett första skede ska Thinfilm utveckla och tillverka elektroniska så kallade tidsetiketter, som ska användas för identifiering och spårning av människor och produkter inom exempelvis sjukvård. Dessa tidsetiketter ska komplettera Bradys befintliga branschledande applikationer inom dessa produktområden.
”Dynamiska etiketter har potential att bli en viktig del av vår nuvarande produktutbud och vi ser möjligheter för Thinfilms teknologi inom flera marknadssegment”, säger Matt Williamson, chef för Global Identification Solutions Business inom Brady Corporation.
I oktober i fjol demonstrerade Thinfilm en fristående tryckt elektronisk etikett, som fungerar som en temperaturövervakare för ömtåliga varor. Tekniken i denna etikett har nu vidareutvecklats till en etikett som fungerar som en elektronisk timer och därmed möjliggör tidsbestämmande övervakning och registrering av exempelvis människor.
Brady har nu fått exklusiv rätt att använda Thinfilms tryckta elektroniska timersystem för specifika tillämpningar och båda företagen räknar med att detta endast är det första av flera system, där tryckt elektronik kommer att användas för att öka trygghet, säkerhet, produktivitet och prestanda inom olika områden.
”Vi tror att vi bara har skrapat på ytan av vad tryckt elektronik kan göra för våra kunder”, säger Matt Williamson.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com