Familjeägda Frebaco Kvarn tar nu upp kampen med de stora aktörerna genom att lanserar ett nytt och nyttigare alternativ inom frukostflingor för barn. I dag är butikerna fulla av barnflingor med sockerinnehåll upp mot 35 procent – nu svarar Frebaco med alternativet ”Frax” frukostflingor med en sockerhalt på endast 11 procent.
De nya frukostflingorna kommer i färgglada iögonfallande kartongförpackningar, designade av strategiska designbyrån Idego, som utarbetat hela konceptet med allt från namn, logotyp och karaktär till förpackningsdesign och kommunikationsidé.
Det har länge pratats om hur viktigt det är att barnen äter nyttigare, inte minst vid frukostbordet. Men ingen aktör har riktig tagit detta på allvar, men nu vill Frebaco Kvarn, som är ett svenskt familjeföretag med rötterna på Västgötaslätten, ändra på detta med sina Frax-flingor.
”Vi vill på detta sätt förstärka vår position inom frukostsegmentet och erbjuda ett helt nytt alternativ. Och vi tror att tiden är mogen för ett koncept, som ger glada miner vid frukostbordet för både föräldrar och barn”, säger Stefan Hollerup VD på Frebaco Kvarn.
Det nya flingkonceptet bygger på den kluriga och snabba vesslan ”Frax”, som är full av energi och nyfikenhet. En viktig del i konceptet är att förpackningen ska kommunicera tydligt med föräldrarna men samtidigt också tilltala barnen. På förpackningen kommer därför klurigheter, tävlingar och spel att vara en viktig del i kommunikationen, samtidigt som hela konceptet ska andas ”svenskt, naturligt och gott”.
”Ett fantastiskt spännande och utmanande uppdrag, som vi arbetat fram i nära samarbete med Frebaco Kvarn”, säger Kerstin Dahl på Idego.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com