Helsingborgbaserade kaffeproducenten Zoégas lanserar nu mindre förpackningar för ett antal av sina kaffesmaker av malet kaffe. Lanseringen är ett svar på att svenskarna blir allt mer intresserade av kaffe och alltmer benägna till experimenterande i sin kaffekonsumtion och de nya, mindre ska göra det enklare för konsumenterna att dricka olika kaffevarianter hemma.
”Precis som man ofta har flera sorters bröd, smör eller vin hemma, så tror vi att man i allt större utsträckning kommer ha olika sorters kaffe. I takt med att folk blir mer och mer kaffeintresserade så varieras kaffedrickandet mer”, säger Ida Cederlund, sensoriker på Zoégas.
Det nya förpackningsformatet är knappt hälften så stort som en vanlig förpackning – 225 gram i stället för 500 gram och en förpackning sägs räcka till 36 koppar.
De nya mindre förpackningarna finns i handeln från den 10 februari och i de tre smakerna Black Velvet, Mollbergs Blandning och Dark Forest.
”Dark Forest en helt ny kaffesmak från Zoégas, som är komponerad för att tilltala den växande skara som gillar snäppet smakrikare kaffe med fler nyanser”, säger Ida Cederlund
Zoégas grundades 1886 i Helsingborg av italienaren Carlos Zoéga. Familjen Zoéga sålde företaget till Nestlé på hundraårsdagen 1986. Zoégas är ledande på marknaden för mörkrostat kaffe.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com