Carlsberg Sverige har genomfört en radikal designförändring av sina drickfärdiga alkoholdrycker under varumärket Xide. De 10 produkterna i serien har alla fått nya etiketter, designade av Stockholmsbaserade NINE Design och tryckta av globala etikettspecialisten Spear.
”Vårt syfte med den nya etikettdesignen var att göra X-et i logotypen levande och det blev ett omfattande projekt med tio olika produkter med unika och komplicerade grafiska illustrationer, vilka krävde olika trycktekniker”, säger Andreas Linnell, designchef hos NINE.
För att ge rättvisa åt de individuella designlösningarna för de tio olika etiketterna i serien av RTD:s (Ready to Drink) använde sig Spear av kombinationer av screen- och flexotryck samt olika folieringsprocesser. Detta har gett etiketterna olika typer av ”levande” utseenden och i vissa fall, där man kombinerat silverfolie med holografisk folie, intressanta 3D-effekter.
”Varje Xide-smak blev ett projekt i sig och vi hade ovärderligt stöd av Spear, som med sin tekniska kunskap och erfarenhet kunde omsätta våra visioner till ett vinnande utbud av ny dryckesdesign”, säger Andreas Linnell.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com