I två års tid har Coca-Cola Enterprises smakexperter forskat och testat för att ta fram en ny kolsyrad ”vuxendryck” i Coca-Colas sortiment. Och nu är man klara att lansera den nya drycken – en händelse som enligt bolaget är den mest ambitiösa sedan man introducerade Coca-Cola Zero för sju år sedan.
Den nya drycken heter Finley och det är en fruktbaserad mousserande produkt med en ”vuxen” smak och avsedd för en målgrupp i åldersgapet 25 till 49 år…
Första land att få prova på den nya drycken, blir Frankrike, där Finley ska finnas i butikshyllorna i april.
Undersökningar, som Coca-Cola gjort, bl. a. i Frankrike, visar att konsumtionen av kolsyrade drycker avtar med åldern. Endast 10 procent av de drycker, som konsumeras av vuxna, är kolsyrade läskedrycker, medan varma drycker som kaffe och te dominerar. Ett av skälen till den låga konsumtionen av kolsyrade drycker bland vuxna kan vara att det nuvarande utbudet av sådana läskedrycker är ganska begränsat smakmässigt och inte anpassat för en åldersgrupp med förändrad och mer mogen smak.
Det förhållandet hoppas nu Coca-Cola Enterprises att man kan ändra på genom introduktionen av Finley och dess fyra smakvarianter ”grapefrukt och blodapelsin”, ”citron och fläderblommor”, ”apelsin och tranbär” samt ”tonic”.
Smakerna baseras på fruktjuice och naturliga aromer samt naturliga sötningsmedel. Den kalorifattiga drycken –20 kalorier per 100 ml – har inga tillsatta konserveringsmedel.
Coca-Cola Enterprises skriver i ett pressmeddelande att lanseringen av Finley är en del i bolagets diversifieringsstrategi, som syftar till att tillgodose konsumenternas ökade behov och utöka produktportföljen med kalorifattiga drycker.
Finley kommer att saluföras i tre förpackningsvarianter: 1,5 liters plastflaska, 0,5 liters dito samt 25-centiliters dryckesburk i aluminium.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com