Danska leksakstillverkaren Lego, med huvudkontor i Billund, har tillsammans med förpackningspartnern Sonoco erhållit utmärkelsen ”Gold Flexible Packaging Achievement Award” i kategorin ”hållbarhet och miljöprestationer”, utdelad av organisationen Flexible Packaging Association.
Lego och Sonoco får priset för en flexibel och förslutningsbar ståpåse, avsedd för Lego-konceptet HERO Factory (bilden).
Enligt Sonoco är det första gången som en ståpåse används som förpackning på leksaksmarknaden, vilken annars domineras av styva kartong-, wellpapp- eller plastförpackningar.
Ståpåsen till HERO Factory är formad så att dess ytterkonturer påminner om den figur, som kan byggas av Lego-bitarna i förpackningen, och den är också försedd med en färgrik grafisk design runt hela påsen. Påsen är försedd med en öppnings- och återförslutningslösning som är enkel att använda även för mindre barn.
Sonoco skriver i ett pressmeddelande att den nya ståpåsen innebär 80 procent lägre förpackningsvikt jämfört med tidigare kartong- och plastbehållare. En livscykelanalys visar också att ståpåsen ger mindre vatten- och energiförbrukning, minskar koldioxidutsläppet och reducerar avfallsmängden.
De nya ståpåsarna fylls med HERO Factory-bitarna vid Legos packningscentraler i Mexico och Polen.
Förpackningstävlingen ”Flexible Packaging Achievement Awards”, som arrangeras årligen av Flexible Packaging Association, belönar flexibla förpackningar, som är innovativa, användarvänliga, miljövänliga och säljande. Av årets 81 inkomna bidrag belönades 22 förpackningar med 26 utmärkelser i fyra olika kategorier.
USA-baserade Sonoco är en global förpackningskoncern med en årsomsättning på cirka 4,9 miljarder US-dollar (drygt 31 miljarder kronor). Bolaget har mer än 19.900 anställda vid 335 enheter i 33 länder.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com