Blir tomater nästa stora råvarukälla för tillverkning av bioplast? Frågan verkar befängd – men har helt klart verklighetsbakgrund!
Hos den multinationella ketchuptillverkaren – och tomatförbrukaren – Heinz undersöker man just nu möjligheterna att använda fiber från tomater för att tillverka bioplast. Projektet är initierat av fordonstillverkaren Ford, som förutom med Heinz även samarbetar med stora välkända varumärken som Coca-Cola, Nike och Procter & Gamble för att utveckla växtbaserade plaster och kompositmaterial, som kan minska användningen av oljebaserade produkter.
Ford säger att man startar samarbetet med de stora varumärkena för att snabba på försöken att utveckla 100-procentiga bioplaster baserade på växtråvaror. Plasterna ska kunna användas till allt från tillverkning av tyger och andra vävda material till produktion av förpackningar.
Enligt ett pressmeddelande från Ford har den gemensamma forskningen hos bilföretaget och Heinz nu nått så långt att man tror att man kan tillverka biobaserade kompositmaterial, som ska kunna användas för tillverkning av vissa bildelar som kabelfästen, förvaringsutrymmen, etc. Enligt Ford och Heinz är det bekräftat att det går att tillverka kompositmaterial av tomatfiber, men produktionsprocesserna behöver utvecklas och förfinas.
Heinz använder mer än två miljoner ton tomater årligen till sina ketchupprodukter, mm. och frågan är nu om man kan använda de stora mängder restavfall i form av skal, stjälkar och frön, som uppstår vid ketchuptillverkningen, till produktion av bioplastmaterial.
Nu är det inte första gången som restprodukter vid tomathantering bildar underlag för bioprodukter. Vi har tidigare berättat om det italienska projektet BIOCOPAC, där man använder restprodukter från tomatindustrin som råmaterial för att tillverka biobaserade lacker, vilka kan användas för att ge konservburkar, metallkapsyler, burklock och andra metallförpackningar en skyddande och helt giftfri skyddsbarriär (läs här).
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com