Hotet om en ”mager” julhelg på grund av att Livsmedelsverket flaggade för en omtolkning av de nya märkningsbestämmelserna för livsmedelsförpackningar, är nu avvärjt!
Det var i förra veckan, som intresseorganisationen Livsmedelsföretagen slog larm om Livsmedelsverkets intentioner att omtolka märkningsbestämmelserna, vilket i sin tur skulle inneburit att massor med livsmedel skulle tagit slut inför julhandeln, eftersom producenterna inte skulle hinna få fram nya, korrekt märkta förpackningar (läs här).
Men nu meddelar Livsmedelsföretagen att Livsmedelsverket lämnat lugnande besked.
”Vi har i dag fått ett skriftligt besked från Livsmedelsverkets GD Stig Orustfjord att det även framöver kommer att räcka med ett telefonnummer eller webbadress på förpackningarna. Hotet att en massa livsmedel stoppas mitt i julhandeln är därmed avvärjt”, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist (bilden)
Det var i slutet av förra veckan som Livsmedelsföretagen slog larm om att Livsmedelsverket helt plötsligt gjort en tolkning av EU:s nya märkningsregler, som skulle innebära att det från och med den 13 december skulle krävas en fysisk postadress till konsumentkontakt på förpackningen för att kunna sälja livsmedel i Sverige.
Beskedet tidigare har hela tiden varit att det även framöver ska räcka med ett telefonnummer eller en webbadress på förpackningarna. Inför att de nya märkningsreglerna träder i kraft den 13 december har de flesta företag därför tryckt även de nya förpackningarna utan fysisk postadress. Tusentals livsmedelsprodukter hotades därmed att stoppas mitt i julhandeln, eftersom det tar upp till ett halvår att få fram nya förpackningar. Men nu är det hotet alltså avvärjt.
”Det är jättebra att Livsmedelsverket varit lyhörda i den här frågan. Nästan alla konsumenter ringer, mailar eller chattar, när de vill ha kontakt med företagen i dag, så beslutet gagnar konsumentnyttan. Dessutom slipper företagen en massa onödiga kostnader för att ta fram nya förpackningar”, säger Marie Söderqvist.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com