Den 6 december var det högtidlig invigning av Svenska Mässans och Gothia Towers tredje torn i Göteborg. Den 100 meter höga hotell- och eventbyggnaden – Göteborgs högsta hus – har kostat 1,2 miljarder kronor och är Svenska Mässan-koncernens största investering genom tiderna. Med de tre tornen och alla nya resurser ska Svenska Mässan och Gothia Towers nu ta upp kampen om de riktigt stora evenemangen på global nivå.
”Vi har bestämt oss för att ta en position. Vi vill bli den mest attraktiva mötesplatsen i Europa genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen”, säger Carin Kindbom, VD och koncernchef för Svenska Mässan.
Det nya 29 våningar höga Tower 3 har tillsammans med påbyggnaden av mittentornet, ny entré, nya restauranger, utvidgad lobby m.m. skapat en unik mötesplats i Göteborg, mitt emot Liseberg.
”Hela satsningen syftar till att skapa tillväxt i vår verksamhet och vi kan glädjande konstatera att orderläget för 2015 ser bra ut. Vi går nu in i ett år med en helt ny och högre kapacitet och räknar med flera hundra tusen fler besökare 2015. Vi kommer därmed troligen att för första gången omsätta mer än en miljard kronor nästa och kommande år”, säger Carin Kindbom.
Avsikten med miljardinvesteringen är inte bara att locka internationella stormöten. Det handlar om att adressera fler kundsegment, såväl större som mindre möten, mässor och events, om att bredda koncept och utbud.
”Vi vill skapa en dynamisk mötesplats. Vår ambition är att möta de varierande behoven och önskemålen från kunder och besökare: från det enkla till det mest påkostade”, förklarar Carin Kindbom.
Carin Kindbom lyfter också fram den nya showarenan The Theatre.
”Att få uppleva en högklassig show innebär kanske att besökare kommer en dag tidigare eller stannar en natt längre. Det tjänar hela staden på, säger hon.
När det inte pågår någon show kan The Theatre-lokalen, som är fylld av tekniska finesser, utnyttjas för bl. a företagsevent.
”Det är ytterligare ett av de segment vi vill utveckla. Vi har möjligheter att förädla event, skapa en företagsimage, erbjuda kunden både upplevelser och överraskningar, som man inte kan få i en traditionell möteslokal”, säger Carin Kindbom.
-----------------------------------------------------------------
Fakta om Gothia Towers:
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com