Johnnie Walker gick hem med specialpriset
Den välbekante ”gångaren” i logotypen har förändrats en del över de drygt 100 åren – men han går fortfarande…
Johnnie Walker har existerat som varumärke i över hundra år, men kreativiteten är fortfarande vital.

Sedan starten av Pentawards har Johnnie Walker fått 11 troféer i tävlingen. Den här gnistrande kristallflaskan, som var en hyllning till drottning Elisabeth II:s diamantjubileum, vann guld i dryckeskategorin år 2012.

De senaste fem åren har Jean Jacques och Brigitte Evrard, grundare av förpackningsdesigntävlingen Pentawards, delat ut ett specialpris till ett förtjänstfullt varumärke. I år gick priset till välkända whiskymärket Johnnie Walker, som nu sällar sig till ett illustert sällskap, som sedan tidigare innehåller kända varumärken som Coca-Cola, Veuve Cliquot, Absolut Vodka och Milka.

Johnnie Walker fick årets Pentawards specialpris tack vare sin ”bibehållna och enastående kreativitet”. Det är få varumärken, som kan skryta med en så lång historia, som Johnnie Walker. Varumärket har bevarat sin äkthet och ”DNA” i över ett sekel – samtidigt som man hela tiden visat kreativitet och utvecklat designen.

”Jag är välsignad att få arbeta med ett varumärke, som har en historia på mer än hundra år”, sade Jeremy Lindley, global designchef på Diageo, när han tog emot utmärkelsen på uppdrag av John Walker & Sons.

Sedan Pentawards startade år 2007 har Johnnie Walker prisats med inte mindre än 11 Pentawards-troféer.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2015-10-02

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
design designbyrå designer Dryckesförpackningar förpackningstävling Pentawards whisky

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK