Mejeriföretaget Norrmejerier säljer sitt varumärke Jokk, som består av ett antal bärdrycker förpackade i vätskekartongförpackningar från Tetra Pak, till livsmedelsjätten Procordia. Förvärvet innebär att Procordia ytterligare stärker sitt dryckessortiment.
”Det känns fantastiskt roligt att få välkomna Jokk in i Procordias familj. Jokk är ett premiumvarumärke med naturliga och goda drycker av hög kvalitet, som kompletterar vårt sortiment och passar in i vår produktion”, kommenterar Procordias VD Mikael Aru.
Varumärket Jokk är naturliga bärdrycker, som är gjorda på äkta bär och friskt vatten. Dryckerna finns både som koncentrat och drickfärdiga och i smakerna tranbär, lingon, svarta vinbär, blåbär, svart vinbär-lingon och tranbär-svart vinbär.
Tillverkningen sker i första ledet i Norrmejeriers bärpresseri i Hedenäset, där bären pressas till bärkoncentrat. Därefter tas bärkoncentratet om hand i Luleå, för sluttillverkning av bärdrycken.
Förvärvet träder i kraft från och med januari nästa år och Norrmejerier kommer fortsätta att tillverka dryckerna fram till och med mars. Därefter tar Procordia över produktionen i sin anläggning i Kumla. Procordia har också tecknat ett treårsavtal med Norrmejerier om att fortsätta pressa bären till bärkoncentrat i bärpresseriet i Hedenäset.
”Vi vet att det finns en potential i varumärket Jokk, som vi som mejeri inte kan växla ut, eftersom vi i första hand måste fokusera på de mjölkbaserade produkterna. Vi är glada att Jokk nu får en ägare, som vill satsa på att utveckla och förädla både varumärket och produkterna vidare”, kommenterar Norrmejeriers VD Bo Rasmussen affären.
Inga ekonomiska villkor för affären har offentliggjorts. Parterna meddelar dock att inga medarbetare kommer att följa med från Norrmejerier i samband med förvärvet av Jokk.
Varumärket Jokk omsätter cirka 65 miljoner kronor. Procordia-koncernen omsätter cirka 3,3 miljarder kronor.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com