...
BILD 1
BILD 2
BILD 1
BILD 4
BILD 5


Vilket (underbart) hundliv!
Text: Bo Wallteg 2010-06-03

Människans bästa vän, det vill säga hunden, inte datorn eller mobiltelefonen, får en allt lyxigare tillvaro här i livet, åtminstone om husse eller matte finns i de industrialiserade länderna. De flesta hundägare är beredda att satsa hur mycket pengar som helst på sina små äsklingar och de är inte bara beredda, de gör det också. gnpd som håller koll på vad som händer i världens butikshyllor visar här hur en skön dag i livet kan se ut för jycken.

Om man bara ser till mat till våra fyrfota vänner så är det en marknad som växer starkt och i högre takt än livsmedel till husse och matte. Att det är en intressant marknad att slå sig in på förstår man när man hör att det serveras cirka arton miljarder måltider till hundar och katter varje år i världen och antalet är som sagt stigande. I butik svarar dessa måltider upp till ett värde på över tvåhundrafemtio miljarder kronor. Faktum är att hundar och katter ofta får för mycket att äta och att fetma håller på att bli ett problem även i djurvärlden.

Av Europas cirka åttahundratrettio miljoner invånare har i genomsnitt var åttonde individ en hund eller katt. Det här är förstås guld även för förpackningsindustrin. Mest handlar det om ändlösa rader av påsar och säckar med djurmat, men det kommer allt fler önskemål från producenterna om möjlighet till differentiering. Ett kul exempel på en sådan är förpackningen på bilden, tillverkad av en speciell PET-kvalitet hos danska Faerch Plast. Det är för övrigt samma företag som står för siffrorna inledningsvis.

Nu är det ju inte bara mat som hunden ska ha, det finns hur mycket olika tillbehör och utrustningar som helst så den tidigare nämnda penganivån blir egentligen betydligt mycket större. Låt oss ta en titt på hur en trivsam dag för jycken skulle kunna se ut, baserat på material från gnpd.


En nyttig frukost – BILD 1
Efter morgonens traditionella toalettbestyr mot en lyktstolpe eller grannens bil kan det vara dags för något nyttig att äta. Glöm torra pellets, klart hunden ska ha en smoothie. Åtminstone är det möjligt om vi befinner oss i USA. Där har Island River Development lanserat vad man kallar Mr Barksmith´s Cool Treats Smoothies for Dogs, en serie smoothies som är smaksatta, söta och som ska frysas lite för servering. Det är ett de senaste exemplen på djurmat som efterliknar människans. Man skulle kunna tro att smoothien skulle smaka katt, lever eller något annat smaskens, men här handlar det om fruktsmaker som även tilltalar oss människor.

Produkten marknadsförs också som om den var för människor med betoning på låg fetthalt, få kalorier med mera.


Spa-behandling – BILD 2
Nåväl, efter toalett och en snabb frukost kan det vara läge att få tillfälle att slappna av lite, en Spa-behandling skulle inte sitt fel. Då fixar vi det genom att erbjuda en samlingsförpackning under namnet Dog Spa Take Out. Företaget som ligger bakom heter Cain & Able Collection och landet är fortfarande USA. För femton dollar kan husse och matte köpa det här paketet som innehåller Lavendel Conditioning Shampoo, Lavender Conditioner, Lavendel Fresh Between Baths Spritz samt en lyckokaka på vilken det står ”Du förtjänar en dag på spa”. Alla produkter är framtagna med naturliga råvaror och man har tagit hänsyn till att hundar kan ha allergier och känslig hud. Produkterna hjälper också till att hålla loppor och löss borta från hunden, och det är ett tungt säljargument.

Om hunden nu inte gillar Lavendel, det är ju trots allt lite mycket tik över det om man är hanhund, finns det en variant som doftar pepparmint.

Samlingsförpackningen bygger på humor och har formen av en take away förpackning från en kinarestaurang. Den är tillverkad av kartong och flexotryckt. Handtaget är en metallbygel. De olika produkterna är packade i plastflaskor med wraparound etiketter.


En finare middag... – BILD 3
Efter en sådan behandling och kanske ett nytt besök vid lyktstolpen eller grannens bil, och en snabb lunch, som i värsta fall kan bli torrfoder, känns det välförtjänt med en avslappnande relax i husses favoritfåtölj men framåt kvällen infinner sig med automatik feststämningen och längtan efter något gott att äta. Det naturliga valet är då en serie produkter från australiensiska VIP Petfoods med namnet Fine Dining for Dogs. Här är det bara att välja på till exempel Steak & Kidney Casserole, Tender Chicken with Pasta eller Lean Beef & Venison Stroganoff, det vill säga rätter som tydligt är hämtade från husse och mattes värld.

Självfallet är det inte vara gott och innehåller färskt kött, det vimlar oskcå av viktiga näringsämnen som vitaminer, mineraler och fullkornsflingor. Bekvämlighet är något som alla hundar kräver i dag så middagen är snabbt serverad i en folieförpackning som håller innehållet fräscht.


...och gärna lite vin till – BILD 4
Det här är kanske inte vardagsmat för jycken, utan mer än liten extra höjdpunkt, och då känns det lite futtigt att tvingas dricka vatten till. Ett glas vin hade suttit perfekt att lapa i sig. Inga problem, ett samtal till amerikanska Bark Vineyards löser detta. Via detta märke kan husse och matte nu dela sitt favoritvin med jycken, för här handlar det om ”fine wines” för hundar och katter. Nu kan alltså även hunden ta sig en jamare.

I själva verket handlar det här om såser som ska hällas på maten för att ge mer smak och de finns i kul varianter som Sauvignon Bark (Sauvignon Blanc för människan), Pinot Leasheo (Pinot Grigio), Meowlot (Merlot), Barkundy (Burgundy) och White Sniff ’N’ (White Zinfandel). Förutsättningarna för att hunden ska bli en riktigt fyllehund är därmed begränsade.

Ingenstans på flaskornas etiketter finns ordet sås med. Det handlar om att skapa en exklusiv känsla. Vad blir nästa steg, en cocktail eller en öl kanske? Och fanns de här alternativen på a la carté menyn som Lufsen väljer ur på julafton?


Glöm inte borsta tänderna – BILD 5
Dagen är nu nästan över, lyktstolpen glänser i lampans sken och det är dags för lilla Totte att sova. Men inte utan att först ha borstat tänderna. Enklaste sättet är att utnyttja de positiva egenskaperna i granatäpplen. Det finns en trend att utnyttja denna frukt i livsmedel och drinkar och den uppges ha positiva antioxidantegenskaper. Indiska World Synergy Trading har lanserat GD Goodies Power Bone Formula 1+, ett tuggben som hjälper till att hålla tandhygienen på topp. Man trycker på att det innehåller granatäpple och är rikt på antioxidanter.


Bra för industrin
Man kan naturligtvis ifrågasätta den här utvecklingen, men för förpackningsbranschen är det positivt att djurägare är beredda att satsa stora pengar på sina skyddslingar. Marknaden växer snabbt och kraven på förpackningarna likaså. Bekvämlighet och diversifiering gäller i allra högsta grad.


FLER LEDARE

  • Vart är drupa på väg?
  • En ljus framtid!
  • Tervehdys Suomi – vihdoinkin pakkausalan uutisia päivittäin
  • Ett år går alldeles för fort!
  • Succé för Scanpack!
  • Håller bubblan på att spricka
  • Tummen upp!
  • Förvillande lika
  • Stabilt i förpackningsbranschen
  • Dubbla budskap
  • Förpackningen påverkar samhället
  • Vad tyst det blev!
  • Bo Walltegs Ledare ur nord emballage 6-2013
  • Hur mycket "Orklar" svensk konverteringsindustri?
  • Är konsumentdriven, öppen innovation möjlig?
  • Varför vill inte easyFairs ge framtiden en chans?
  • Synpunkter på Scanpack 2012
  • Bo Walltegs Ledare ur nord emballage 3-2012
  • Ciao, Mattias Perjos, CEO på FlexLink
  • Vad innebär det att FlexLink nu är en del av Coesia?
  • Om Scanstar och elpriser!
  • Världens första bok om förpackningskommunikation är här!
  • EL-ändet drabbar sydsvensk industri hårt
  • Riv upp beslutet och gör om är budskapet!
  • Förpackningar kan minska svälten i världen
  • Äntligen får tedrickarna en effektiv lösning för take-away
  • Svensk lösning väcker stort intresse hos varumärkesägare och handel
  • ”Att vara eller inte vara” var frågan – det blev att vara
  • Askan la ett moln över Absolute Flexo Forum
  • Vilket (underbart) hundliv!
  • Unik distansutbildning ger större förståelse för förpackningars hanterbarhet
  • Relanserar intressant lösning för ”on-the-go”
  • Uppfinnaren Jan Åkerlind ger sig inte
  • Den (o)hållbara förpackningen
  • Treårigt forskningsprogram ser på förpackningar på nytt sätt
  • Första tidningen med koll på CO2!?
  • Packsuppliers
    Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
    ETIKETTEN I FOKUS
    ETIKETTEN I FOKUS
    FÖLJ OSS PÅ TWITTER
    BO WALLTEG HAR ORDET
    BO WALLTEG HAR ORDET
    KALENDER
    KALENDER
    Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
    FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK