Förpackningens kommunkativa förmåga är ett ständigt diskussionsämne och det finns många synpunkter på hur man lyckas på bästa sätt. Så här långt har det till stor del bara handlat om synpunkter från olika håll, men nu finns det äntligen guidelines på pränt. Lagom till jul har välkände Lars Wallentin blivit klar med sin bok ”The world´s first book about packaging communication” och den är i det närmaste ett måste för alla i branschen som på något sätt jobbar med kommunikation.
Lars har planerat för den här utgivningen under lång tid och producerat artiklar som bland annat publicerats på den egna sidan Packagingsense.com. Drömmen har hela tiden varit att lyckas ge ut informationen även i bokform, och nu har han alltså lyckats.
"Det är inte bara den första boken om förpackningskommunikation, det är förhoppningsvis den första boken i en serie, jag har material så det räcker och fortsätter att producera".
"Mottagandet på marknaden har så här långt, efter en vecka, varit mycket inspirerande och det ger mig blodad tand när det gäller en fortsättning. Det finns utan tvekan mycket att säga om detta missförstådda och förbisedda ämne".
Lång erfarenhet
Lars Wallentin lutar sig tillbaka på inte mindre än fyrtio år inom Nestlékoncernen med ansvar för förpackningsdesign och därmed har han varit med och lanserat de flesta av koncernens storsäljare. I dag är han en eftertraktad föredragshållare som reser världen runt och sprider budskapet.
"De flesta som jobbar i förpackningsindustrin kan sitt område, tillverkare kan sin teknik, designers kan allt om skönhet och inköpare allt om priser, men ingen ser till hela bilden. När det handlar om effektiv kommunikation som ser till att förpackningar inte bara ser bra ut utan också säljer bra, så finns det så mycket mer som kan göras. I många fall kan bara lite extra kunskap räcka mycket långt", säger Lars Wallentin.
Boken säljs naturligtvis förpackad i en kartongförpackning med budskapet ”Get it! Read it! Burn it!” samt ”Mind-Changing knowledge inside”. På baksidan finns kommentarer från olika auktoriteter under en rubrik som säger att baksidan på en förpackning måste vara mer intressant än framsidan.
Förstör den efter läsning!
Peter Brabeck-Letmathe är ordförande i och tidigare vd för Nestlé och har skrivit förordet. Han menar att boken är ett starkt vapen, ja till och med ett farligt vapen eftersom den innehåller fakta som kan skaka om grunderna i många företag. Läs boken, lägg innehållet på minnet och förstör den sedan, så att den inte hamnar i händerna på konkurrenterna, uppmanar han.
Boken omfattar 75 sidor fördelade på 18 kapitel. Av det förstår vi att det handlar om korta, snabblästa kapitel, ingen tung information. Lars Wallentin lever egentligen upp till sitt mantra om att ”simplifiy and amplify”, det vill säga förenkla och förstärk och faktum är att även personer som inte har det minsta med förpackningsutveckling att göra, har glädje av informationen.
Göteborgstryckeriet ser på förpackningar
Kvaliteten rent tryckmässigt var naturligvis oerhört viktigt. Det går inte att ge ut en bok av det här slaget som inte lever upp till högsta nivån rent produktionsmässigt.
"Jag kom i kontakt med Göteborgstryckeriet som har lång erfarenhet av boktryck men som nu också börjat se på hur man kan transformera den kunskap man har till förpackningsindustrin. Det sker via en ny verksamhet som heter Box&Display. Här ska man trycka högkvalitativa förpackningar till kunder som kräver högsta kvalitet, och jag är kanske ett bra exempel på det".
"Jag vet att många kommer att ha nytta av den här boken och låt mig slå fast som en första lektion att det många gånger är bättre att jobba med en ivriga och talangfull nybörjare. Med ödmjukhet och ambition är det lättare att producera något annorlunda och skapa lite vågor. Jag vill med den här boken ge exempel på vad man bör tänka på".
”The world´s firstbook about packaging communication” kan köpas direkt från Lars Wallentins websida www.packagingsense.com eller via tidningen nord emballage till ett specialpris.