Av en rapport om svensk förpackningsindustri som Packbridge tagit fram och som släpps nu i dagarna framgår att det inte sker några stora förändringar i industrin. Rapporten avser år 2013 och konstaterar att branschen omsätter sjuttio miljarder kronor, i princip samma belopp som år 2012, och har 20 000 anställda, vilket innebär en ökning med cirka ettusen personer.
Vi är en ganska stabil och trögrörlig bransch med förhållandevis få konkurser. Tillväxten under de senaste fem åren har i genomsnitt legat på 3,5 procent, förra året var den 2,8 procent, alltså något under snittet men en bra bit över BNP-tillväxten som var 1,5 procent. Förhoppningsvis fortsätter branschen att öka framöver men det krävs att vi kommer att ha tillgång på utbildad arbetskraft. Glädjande nog är det många som väljer att läsa till förpackningstekniker eller förpackningsdesigner, och när jag kommer i kontakt med dem, vilket sker både på mässor och i samband med föreläsningar, möts jag ofta av glada kommentarer. Förpackningsindustrin är kul tycker man, och det är den ju, med sin stora spännvidd och samtida konsumentnärhet. Nu gäller det bara att fortsatt få till exempel YH-myndigheten att inse hur stor förpackningsbranschen är och hur viktigt det är med utbildad arbetskraft.
Förpackningen har nu också fått en ”ny roll” i allmänhetens ögon, eller den kanske åtminstone borde få det, med tanke på diskussionerna runt om i samhället om matspill. Det här med matspill är konstigt, det verkar inte vara någon som slänger mat, åtminstone inte om man förlitar sig på undersökningar. ”Alla” äter upp det mesta och lever på rester. Får man tro konsumenterna så uppstår matspillet någon annan stans, till exempel i produktion, i butiker och på restauranger. Så är det naturligtvis inte, men det är ett bra bevis på att information behövs. Detta pekade också Louise König, hållbarhetschef på KF på, i ett föredrag på Top Packaging Summit by Packbridge. Hon menade att det är svårt att nå fram med fakta och få folk att verkligen reagera. Först när man kommer med konkreta fakta som att en uthälld kopp kaffe motsvarar förbrukningen av 150 liter färskvatten, eller att en slängd hamburgare motsvarar 2 400 liter, brukar man bli fundersam och se värdet av att spara på livsmedel. Lägger man sedan fram fakta kring vad förpackningen kan åstadkomma brukar det leda till en annan syn på frågan. Förpackningen är ju som bekant en resurs, inte en resursförbrukare.
Detta kommer det bland annat att vara i fokus på Scanpack 2015 som knutit ett samarbete med interpack och kommer att ta upp deras utställning på temat Save Food till Göteborg den 20-23 oktober. Kopplat till det blir det också ett antal seminarier. nord emballage har träffat ett avtal med Scanpacks projektteam om att bygga ett högkvalitativt program på mässan. Dessutom kommer vi tillbaka med vår uppskattade Oktoberfest i V-hallen, plus att vi arrangerar en exklusiv vinprovning kombinerat med en middag lagad av kockar från Kocklandslaget, en av kvällarna på 29 våningen i det nya hotelltornet på Gothia Towers.
Vill du veta mer om detta och kanske till och med vill bli sponsor och synlig i all marknadsföring med mera under kommande år, ska du kontakta Hans Friedsam, vår marknadschef.
På Scanpack kommer det även att bli en avdelning för bioplastföretag. Bioplasterna är som bekant på snabb framryckning och fram till år 2018 bedöms tillverkningskapaciteten i världen ha ökat fyrfaldigt och ligga närmare 7 miljoner ton. Fortfarande en droppe i havet jämfört med traditionella plastmaterial, men ändå en klar indikation på vad som händer. I ett samtal med en representant för Ethanol Europe, en organisation som samlar tillverkare av etanolbränsle, framkom att de vid ett möte på Irland nyligen kommit fram till att företagen inte längre vill producera etanol för bränsle, det finns ingen framtid. I en prognos man gjort framgick att år 2030 kommer samtliga i stället att vara inriktade på att tillverka råvara till bioplastindustrin. Intressant utveckling. Du kan säkert få veta mer om detta på mässan nästa år.
Så kan vi då lägga ännu ett år bakom oss alldeles strax. Jag, och mina kollegor på tidningen, vill tacka för ett gott samarbete under året och speciellt vill vi tacka våra sponsorer, Boxon, Lexit och FlexLink, som stöttat oss kraftfullt. Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete.