I slutet av mars arrangerades Anuga FoodTec i Köln, och det var en bra mässa. Många besökare kom, och det fanns mycket spännande att ta del av. Två hallar var helt inriktade på förpackningar och förpackningsmaskiner, resterande hallar var väldigt mycket rostfritt stål och för en förpackningsnörd som undertecknad är det svårt att uppbringa de rätta entusiasmen i dessa.
Den här gången var Tetra Pak med igen som utställare i förpackningshallarna, och det betyder oerhört mycket för mässan, både vad gäller det generella intrycket och antalet besökare. 2009 var man inte med, med tanke på den rådande lågkonjunkturen trodde företaget inte att man skulle kunna locka tillräckligt med besökare. Det gällde för övrigt även Elopak och SIG Combibloc som för övrigt tog en ”raincheck” även denna gång och lyste med sin frånvaro. Jag är tämligen övertygad om att Tetra Paks deltagande var oerhört viktigt för mässarrangörerna och att jätteföretaget var en tydligt bidragande orsak till att antalet besökare nu ökade kraftigt jämfört med förra gången.
Vätskekartongbranschen verkar genomgå en förändring och de tre stora jättarna på marknaden kan inte längre sitta lugnt i båten, de måste agera. Jämförelsevis små, men irriterande konkurrenter dyker upp på marknaden, det fanns flera exempel på Anuga FoodTec. En del har funnits ett antal år och utgör inga stora hot, andra är mer aggressiva. Ett exempel är kinesiska Greatview Aseptic Packaging, som tidigare hett Tralin Pack och som nu satsar hårt på västvärlden. Under året inviger man till exempel en ny fabrik i Halle i Tyskland som får en kapacitet på cirka fyra miljarder förpackningar per år. I ledningen finns bland annat personal som tidigare jobbat hos de etablerade jättarna. Inställningen från deras sida är att ”det är dags att bryta monopolsituationen”. Tetra Pak, Elopak och SIG Combibloc håller troligen inte med. Greatview har sedan starten producerat cirka tjugo miljarder förpackningar, att jämföras med Tetra Pak som har en årsproduktion på nära etthundrasjuttio miljarder så det är trots allt onekligen en viss skillnad.
Trots det finns det tecken på att kartan håller på att ritas om, och en ledande representant från de etablerade företagen erkände på en direkt fråga att de här uppstickarna är klart störande moment i en annars väl fungerande verksamhet. Intressant med ett företag som Greatview är också att man så öppet erkänner att man kopierar lösningar från Tetra Pak där patenten har gått ut, både vad gäller material och maskiner. Man har nu en maskin på väg ut på vissa marknader, som onekligen ser ut som något som Tetra Pak kunde ha tillverkat tidigare, och det visar sig att det är en ren kopia. Att ta steget till att bli en systemleverantör är oerhört komplext, det är därför man börjar försiktigt på bara vissa marknader och det lär ta tid innan bitarna är på plats, men det finns nog fog för en viss oro i branschen.
Troligen är det också detta som ligger bakom den nya approach som Tetra Pak visade upp på mässan den här gången. Tidigare har man till största delen bara visat vad man har för tillfället, plus att man lanserat någon ny produkt vid några tillfällen, men framtiden har man pratat rätt tyst om. Den här gången var presskonferensen en orgie i nyheter och montern byggde i princip bara på nyheter i allt från förpackningar till maskiner. Nästan så att man fick gnugga sig i ögonen. Att man nu väljer att visa framtiden är ett sätt att få kunderna att inse vad man riskerar att missa om man byter fot i affärerna. Och, att kunna visa upp superintressanta systemlösningar visar på en styrka som inte uppstickarna är i närheten av.
En nyhet är en aseptisk A3 maskin som fyller 100 ml förpackningar i den otroliga hastigheten av 40 000 i timmen, det innebär elva i sekunden. Den kommer inte på marknaden förrän tidigast år 2015, om inte kineserna hinner för förstås. Tydliga skyltar vid maskinen talade om att fotografering och filmning var förbjudet, men redan tidigt på morgonen den första dagen såg kineser ivrigt fotografera maskinen!
Ett annat exempel på uppstickare håller nyligen konkursdrabbade Nord-Emballage i Ystad på att bli. Den nya ägaren från Holland kommer att rikta in en stor del av produktionen på vätskekartong. Han har lång erfarenhet från denna bransch och efter att ha tvingats sälja sitt företag i Holland nyligen (enligt uppgift via ett fientligt uppköp från Elopak) studsar han nu tillbaka via Nord-Emballage. Det som talar för de här små producenterna är att seriestorlekarna faller generellt och ofta behövs inte en maskin som klara 40 000 förpackningar i timmen. ”Vi är inte tillräckligt stora för att förändra marknaden, men marknaden förändras i stället själv till vår fördel”, säger den nya ägaren, Ed Steijn.
På tal om Kina så inleder vi i i och med nord emballage nummer 3-2012 ett samarbete med Stuart Hoggard från PackwebAsia som i varje nummer kommer att rapportera om vad som händer i Asien på förpackningsfronten. Intressant läsning för många.