...
Vad tyst det blev!
Bo Wallteg 2013-11-20

Sällan eller aldrig har jag fått så många uppskattande kommentarer som efter min förra ledare där jag kommenterade problemet med att Orkla tog bort konverteringen av 8000 ton kartongmaterial från den svenska och norska marknaden. Konverteringen hamnar i stället i Polen och Litauen. Förlusten av denna mängd material skakar om den konverterande industrin som helhet och vissa företag mer specifikt. Personaluppsägningar är redan ett faktum. Kommentarerna från branschen har som sagt varit många, och positiva, tack för det, men en branschtidnings första uppgift måste vara att stå upp för branschen och ledarplatsen är ofta rätt utrymme i tidningen.

GFF, Grafiska Företagens Förbund, hörde av sig och ville ta del av det jag skrivit och jag sände ledaren till dem. Nästa steg blev att GFF tillsammans med facket skrev ett brev till Näringsdepartementet i ärendet, efter vad jag förstått med delvis samma innehåll som ledaren. Jag hade så klart gärna tagit del av det och presenterat en del av innehållet, men av någon märklig anledning är det locket på. Man har bestämt att detta brev inte ska vara offentligt, uppenbarligen på temat ”får jag be om största möjliga tystnad”. Det känns typiskt svenskt att förhandlingar och diskussioner ska ske i tysthet och med diplomati.
Inte heller Orkla har hört av sig med en kommentar, det hade varit intressant att få ta del av några synpunkter från dem. Jag vet via källor att ledaren inte har uppskattats internt, men det är förstås ingen kul diskussion att ta ur deras synvinkel.

Jag hade varit i allra högsta grad villig att ta den här diskussionen vidare, men nu verkar branschen vilja ha locket på och då får det väl bli så. Visst, det skulle säkert gå att begära ut skrivelsen från Näringsdepartementet, men vi är inte Uppdrag Granskning och har inga ambitioner att stöta oss med branschen, vi väljer att stötta den efter bästa förmåga.

Branschen lär nog trassla sig ur det här också, man ska veta att de stora jobben till de stora varumärkesägarna ofta har väldigt låga marginaler. Rätt hanterat, med rätt rationaliseringsåtgärder, kan faktiskt marginalerna för ett företag förbättras när en stor kund försvinner, men det går naturligtvis inte hur länge som helst, någonstans finns det en gräns och risken är att vi är på väg mot denna. Vad hindrar andra stora kunder till branschen att ta samma steg som Orkla?

Snabbt över till mer positiva tongångar. Sedan förra utgåvan har Pack & Emballage i Kista och Top Packaging Summit by Packbridge arrangerats och det blev två mycket positiva tillställningar. Det hängde en fråga i luften inför mässan i Kista om hur det skulle bli med besökarantalet när man nu flyttade från Älvsjö till Kista, men oron visade sig vara obefogad. Drygt 5200 personer besökte mässan och stämningen, inte minst den första dagen, var på topp (även bland kartongkonverterarna ). Top Packaging Summit by Packbridge arrangerades i Lund och hade 300 deltagare plus ett 39 utställare. Ett jättearrangemang med andra ord och med ett mycket starkt innehåll. Vem kunde tro för tre år sedan att Sverige redan skulle stå värd för den troligen största förpackningskonferensen i Europa. Vore det inte så att jag var part i målet så skulle jag säga ”bra jobbat Packbridge”, men, äsch, jag tror jag säger det ändå. Bägge dessa arrangemang speglade glädje och framtidstro och det känns oerhört positivt.

En liten del av detta nummer fokuserar på etikettering och märkning, blanda annat med en rapport från Labelexpo där stämningen också var på topp för övrigt. Alla i branschen verkar dock inte vara på topp, speciellt inte den person som har hand om märkningsutrusningen till den mejerilinje där den här mjölken packats. Snacka om att ha en dålig dag på jobbet. Frågan är om man skulle vågat dricka mjölken?

Slutligen – i den här utgåvan hittar du en mängd filmsymboler i artiklar och mässrapporter. Vi har varit ovanligt flitiga med filmandet på senare tid, vi tror mycket på tekniken och möjligheterna och vi vet att ni i industrin uppskattar det. Så mycket som vi har i det här numret kan vi inte bjuda på alltid, men vi kommer att öka antalet inslag. Välj mellan att gå in på www.packkanalen.se, scanna QR-koden med din smartphone eller klicka på bilden om du läser den digitala versionen av tidningen.


FLER LEDARE

  • Vart är drupa på väg?
  • En ljus framtid!
  • Tervehdys Suomi – vihdoinkin pakkausalan uutisia päivittäin
  • Ett år går alldeles för fort!
  • Succé för Scanpack!
  • Håller bubblan på att spricka
  • Tummen upp!
  • Förvillande lika
  • Stabilt i förpackningsbranschen
  • Dubbla budskap
  • Förpackningen påverkar samhället
  • Vad tyst det blev!
  • Bo Walltegs Ledare ur nord emballage 6-2013
  • Hur mycket "Orklar" svensk konverteringsindustri?
  • Är konsumentdriven, öppen innovation möjlig?
  • Varför vill inte easyFairs ge framtiden en chans?
  • Synpunkter på Scanpack 2012
  • Bo Walltegs Ledare ur nord emballage 3-2012
  • Ciao, Mattias Perjos, CEO på FlexLink
  • Vad innebär det att FlexLink nu är en del av Coesia?
  • Om Scanstar och elpriser!
  • Världens första bok om förpackningskommunikation är här!
  • EL-ändet drabbar sydsvensk industri hårt
  • Riv upp beslutet och gör om är budskapet!
  • Förpackningar kan minska svälten i världen
  • Äntligen får tedrickarna en effektiv lösning för take-away
  • Svensk lösning väcker stort intresse hos varumärkesägare och handel
  • ”Att vara eller inte vara” var frågan – det blev att vara
  • Askan la ett moln över Absolute Flexo Forum
  • Vilket (underbart) hundliv!
  • Unik distansutbildning ger större förståelse för förpackningars hanterbarhet
  • Relanserar intressant lösning för ”on-the-go”
  • Uppfinnaren Jan Åkerlind ger sig inte
  • Den (o)hållbara förpackningen
  • Treårigt forskningsprogram ser på förpackningar på nytt sätt
  • Första tidningen med koll på CO2!?
  • Packsuppliers
    Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
    ETIKETTEN I FOKUS
    ETIKETTEN I FOKUS
    FÖLJ OSS PÅ TWITTER
    BO WALLTEG HAR ORDET
    BO WALLTEG HAR ORDET
    KALENDER
    KALENDER
    Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
    FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK